web analytics

Cruisen met een strafblad: mag dat wel?

Cruises zijn een unieke vorm van vakantie: ontspannen op zee, meerdere landen bezoeken zonder telkens te moeten in- en uitpakken, en genieten van eersteklas comfort. Maar wat als je een strafblad hebt? Mag je dan wel mee? Word je geweigerd aan boord of aan wal? In dit artikel bekijken we de juridische en praktische gevolgen van cruisen met een veroordeling op je naam.

Inleiding

Voor veel mensen is een cruise een droom die uitkomt. Maar als je in het verleden een misstap hebt begaan, rijst de vraag: kan ik nog probleemloos reizen? De realiteit is dat landen steeds vaker gebruikmaken van elektronische visumsystemen en internationale databanken om passagiers te screenen — vaak nog vóór je voet aan wal zet.

Daarom is het cruciaal om te weten wat de implicaties zijn van een strafblad wanneer je een cruise boekt. Dit geldt niet alleen voor de toegang tot een land, maar ook voor je rechten en plichten ten opzichte van de rederij.

Visum en inreisvoorwaarden

Visumplicht vs. visumvrij

Bij een cruise doe je vaak meerdere landen aan. Sommige daarvan zijn visumvrij voor Belgische of Nederlandse reizigers, maar dat betekent niet dat je automatisch toegang krijgt als je een strafblad hebt..

Elektronische toestemming: ESTA en ETA

esta logo
  • Verenigde Staten (ESTA):
    Wie naar de VS reist via het Visa Waiver Program moet een ESTA aanvragen. Daarbij moet je expliciet aangeven of je ooit gearresteerd of veroordeeld bent voor een misdrijf met morele verwerpelijkheid (moral turpitude).

    → Heb je ooit zo’n veroordeling gehad? Dan moet je een volledig visum aanvragen via een interview bij de ambassade.

  • Verenigd Koninkrijk (ETA vanaf april 2025):
    Het VK voert geleidelijk een eigen systeem in, waarbij ook vragen over je strafrechtelijk verleden gesteld worden. Voor zwaardere feiten kan toelating worden geweigerd.

  • Andere landen (Canada, Australië):
    Ook hier geldt: bij ernstige veroordelingen of recente celstraffen kan een visumaanvraag geweigerd worden, zelfs als je denkt “het is al lang geleden”.

  • De waarheid verbergen?
    Dit is een heel slecht idee!
    Door internationale verdragen en data overdracht weten buitenlandse mogendheden veel meer dan je zou vermoeden. Zo weet de USA of je al dan niet naar bv CUBA hebt gereisd, waardoor je niet langer met een ESTA naar de US kunt reizen. Het Verenigd Koninkrijk heeft eveneens inzage in onze databases. Zo werd iemand een ETA geweigerd wegens een veroordeling om met een gsm in de hand achter het stuur te telefoneren en dit niet op de aanvraag had vermeld. Eerlijkheid is in dit geval de beste praktijk

Juridische en praktische gevolgen

Wat is precies een “strafblad”? In België is dat het uittreksel uit het strafregister. In sommige gevallen is een feit na verloop van tijd “vervallen” of niet meer zichtbaar op standaarduittreksels — maar dat betekent niet dat andere landen het niet meer zien. Zeker bij digitale grenscontroles kunnen oude gegevens opduiken.

Bovendien is er een verschil tussen uitreizen (België laat je doorgaans gewoon vertrekken) en inreizen (het gastland beslist of je binnen mag). Hier bots je vaak op problemen.

Richtlijnen van cruise maatschappijen

Cruisemaatschappijen laten het beleid meestal afhangen van de bestemmingen. Ze voeren zelden zelf een screening uit op strafrechtelijk verleden. Alhoewel, sommigen kunnen dit en als ze een grondig vermoeden hebben, dan zullen ze dat ook doen. Daarom vermelden sommige rederijen in hun voorwaarden dat ze de toegang kunnen weigeren aan wie “mogelijk in overtreding is met immigratiewetgeving”. Dit is eufimistisch uitgedrukt.

Met andere woorden: zij volgen wat de landen voorschrijven. Word je geweigerd aan land? Dan krijg je geen geld terug, noch van de rederij, noch van de bestemming. En bij Amerikaanse rederijen (Carnival, Royal Caribbean, etc.) kan het al gebeuren dat je bij het inschepen extra gecontroleerd wordt.

Moet je de rederij op de hoogte brengen?

Er bestaat geen wettelijke verplichting om bij boeking te melden dat je een strafblad hebt. Toch is transparantie aan te raden als je weet dat een bepaalde stop een risicoland is. De rederij kan dan meedenken of alternatieven bieden (al zijn ze daartoe niet verplicht).


Laat je niets weten, en word je bij aankomst geweigerd door de grenspolitie? Dan moet je mogelijk wachten op het schip zonder van boord te kunnen. In extreme gevallen (bv. bij Canada of VS) kan je zelfs het hele schip moeten verlaten.

Tijd sinds veroordeling: doet dat ertoe?

In veel landen speelt het tijdselement een rol:

  • Canada: wie meer dan 10 jaar geleden veroordeeld werd voor een feit dat vandaag als “minder ernstig” geldt, komt mogelijk in aanmerking voor “deemed rehabilitation”.

  • VS: kent geen automatische verjaring. Zelfs een veroordeling van 30 jaar geleden kan nog relevant zijn.

  • VK: kijkt vooral naar de aard van de misdaad en de duur van de straf. Bij celstraffen langer dan 12 maanden kan toegang blijvend geweigerd worden.

Een aanvraag dient steeds naar waarheid te worden ingevuld. Verzwijg je elementen en de instanties vallen erop, dan wordt de toelating bijna met zekerheid geweigerd en dien je een visum aanvraag in te dienen. En wees gerust dat de vraag waarom je zaken verzweeg bij je aanvraag op tafel komt.

Belangrijk: ook een uitgestelde straf, voorwaardelijke invrijheidstelling of seponering kan nog sporen nalaten.

Voorzorgsmaatregelen en tips

  1. Controleer je bestemmingen:
    Kijk na welke landen je aandoet en of ze een visum vereisen. Focus op VS, VK, Canada, Australië.

  2. Vraag een visum aan, ook als je denkt dat het niet nodig is:
    Lieg nooit op formulieren. Wordt later ontdekt dat je de waarheid hebt verdraaid? Dan krijg je vaak een levenslange weigering.

  3. Contacteer een gespecialiseerde visumdienst of advocaat:
    Sommige bureaus hebben ervaring met visumaanvragen bij een strafblad. Ze kunnen je kansen realistisch inschatten.

  4. Vraag een uittreksel uit je strafregister aan (model 1 en 2):
    Zo weet je zelf wat erop staat, en of je iets moet verklaren.

Wat als je al geboekt hebt en je wordt geweigerd?

Dat is helaas een risico van de reiziger. De meeste rederijen en reisverzekeringen sluiten vergoeding uit bij weigering op basis van persoonlijke achtergrond.

Ook annulatieverzekeringen dekken dit doorgaans niet — tenzij je via een gespecialiseerde polis werkt. Deze worden, bij mijn weten, niet op de Belgische markt aangeboden. 

Besluit

Cruisen met een strafblad is niet onmogelijk, maar vergt meer voorbereiding dan voor de gemiddelde reiziger. De toegang tot het schip is doorgaans geen probleem, maar de toegang tot bepaalde landen kan dat wél zijn. Vooral de VS, het VK, Canada en Australië hanteren strenge normen.

Wil je onaangename verrassingen vermijden? Wees open over je situatie, informeer je grondig over je bestemmingen, en laat je bijstaan door experts. Met de juiste voorbereiding blijft ook voor jou de zee open.